JongLeren Peuterleerplekken: ‘Grootste uitdaging na lockdown is opnieuw beginnen’

JongLeren Peuterleerplekken: ‘Grootste uitdaging na lockdown is opnieuw beginnen’

24 april 2020 -- communicatie@xtra.nl

Kleurplaten, materiaal voor een knutselwerkje voor Koningsdag, een verhaaltje, stickers en tekeningen. Het lijkt een kleinigheidje, maar de peuters van peuterleerplek Houtwijk waren dolblij met het doe-pakketje. “We doen er alles aan om juist nu contact met ze te houden en de taal op peil te houden”, zegt Greet Van der Veeke, pedagogisch medewerker van JongLeren Peuterleerplekken (onderdeel van Xtra).

Heel erg opgelucht zijn de leidsters dat hun peuterleerplek op 11 mei de deuren weer mag openen. “We ontvangen de kinderen met open armen. We hebben ze zo gemist!”, zegt ze. Dat staat ook op de ramen van de leerplek: ‘We missen jullie!’ De weken in lockdown, als gevolg van het coronavirus, lijken een eeuwigheid te duren. Voor de juffen, laat staan voor de peuters.

Opnieuw beginnen
Weer opnieuw beginnen is volgens de pedagogisch medewerker de grootste uitdaging. Het merendeel van de 38 peuters heeft ouders met een migratieachtergrond waar thuis (bijna) geen Nederlands wordt gesproken. De kinderen gaan naar de peuterleerplek als ze tweeënhalf jaar zijn; een enkeling als hij/zij drieënhalf is. Die kinderen spreken dan nog geen Nederlands en begrijpen de taal niet.

“Wij zetten alles op alles om hen binnen een half jaar de taal bij te brengen en ze voor de basisschool klaar te stomen. We zingen liedjes, lezen boekjes voor en benoemen alles wat doen. Dat is echt pittig. Door deze lange sluiting dreigt al die aandacht voor taal in een klap weg te vallen. We maken ons grote zorgen over vooral de taalachterstanden”, zegt Van der Veeke.

Voorleesfilmpjes
JongLeren Peuterleerplekken heeft ouders gevraagd met de kinderen taaloefeningen te doen van het programma vroeg voorschoolse educatie en van het taalprogramma Logo3000 dat taal visueel inzichtelijk maakt. Daarnaast maken de vijf vaste leidsters en de invalkracht van de peuterleerplek Houtwijk vanaf de eerste quarantaineweek al voorleesfilmpjes, waarin ze voor de peuters herkenbare boekjes voorlezen van Kikker en Dribbel. Ook maken ze video’s met poppenkastverhalen. Het team stuurt de ouders zo’n drie filmpjes per week via Whatsapp. Er zijn er inmiddels al 25 gemaakt.

Contact houden
“Alle onze inspanningen zijn gericht op contact houden en kinderen in zicht houden. Op deze manier kunnen de kinderen ons zien en horen en blijven we bereikbaar. Daarnaast proberen we de taal in stand te houden. Het is natuurlijk heel aanlokkelijk om een peuter een Ipad te geven, zeker als er nog oudere broers en zussen zijn. Maar een lockdown is echt iets anders dan vakantie”, zegt de pedagogisch medewerker.

Niet alleen het doe-pakketje wordt door ouders hartelijk ontvangen – ‘we ontvangen foto’s van de mooiste creaties’ -, ook de filmpjes worden gewaardeerd. “We krijgen van ouders heel veel leuke reacties terug. Ze geven aan dat hun kind geen genoeg kan krijgen van de filmpjes… Dat is voor ons leidsters hartverwarmend. Ook gaf een jongetje aan ons zo te missen dat hij wilde videobellen.”

Alfabet en cijfers leren
Volgens moeder Mouna Mejri kan haar dochter Miriam (bijna 4) niet wachten weer naar de leerplek te gaan. “Elke dag als ze wakker wordt zegt ze: ‘Het is tijd, ik wil naar school’. Ze wil spelen, met de juffen knuffelen en begrijpt niet goed waarom ze opeens thuis moet blijven. We zijn blij als het 11 mei is, twee maanden thuis blijven is niet goed voor haar taalontwikkeling”, zegt Mejri.

Ondanks het vele oefenen is moeder bang dat haar dochter een taalachterstand oploopt. Haar echtgenoot en zij komen uit Tunesië. Ze spreken onderling Arabisch en met hun drie kinderen Nederlands. “De Nederlandse taal is belangrijk voor hun toekomst. We oefenen elke dag het alfabet en cijfers, lezen boekjes voor en kijken naar de filmpjes van de leidsters. Heel erg leuk dat ze dat doen”, zegt Mejri.

Blij met betrokkenheid
Ook Afsana (3) mist de leerplek. Hoewel thuis Nederlands de voertaal is, is moeder Zainab bang voor achterstanden. “Ik heb mijn handen vol aan mijn drie jonge kinderen, maar oefen zo veel mogelijk met Afsana. We kijken de filmpjes, lezen boekjes en doen de oefeningen. Toch ben ik bang dat ze stilstaat in haar taalontwikkeling en vraag me af wat deze periode op sociaal-emotioneel vlak voor haar betekent. We zijn ontzettend blij met de betrokkenheid van de leerplek”, zegt Zainab.

Naast alle oefeningen en filmpjes geeft stichting JongLeren ouders via de ouderportal tips een boekje te kopen of samen op YouTube naar voorleesfilmpjes te kijken. “We hopen vurig dat er thuis iets mee gedaan wordt, zodat we achterstanden tot een minimum beperken. We verheugen ons nu vooral op het weerzien met de kinderen”, zegt Van der Veeke.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over JongLeren op www.jonglerendenhaag.nl

 

Tekst: Merijn van Grieken| Van Grieken Tekst